onsdag 22. oktober 2008

GRAVID I UTLANDET V

Saa da har vi altsaa vaert paa 2.ultralyd og det viser seg at vi venter en liten gutt til!! Saa kjekt for Marcus at han skal faa en liten bror! Og at det bare blir 2 1/2 aar mellom dem gjoer at de kanksje kan bli gode venner etterhvert, ikke bare broedre! Vi er vertfall kjempefornoyd:) Alt saa bra ut og gutten virker frisk som en fisk!
Ultralyden var litt grundigere enn den jeg hadde med Marcus i Bergen. Legen var roeffere og til tider var det litt ubehagelig. Babyen maatte snus for at hun skulle faa sett alle sider av den. De tok masse maal og gikk tom grundig gjennom ansiktet for aa sjekke avstand mellom oynene etc. Kanskje gjorde de det i Norge ogsaa, men der folte jeg at besoeket var litt mer "kosestundpreget". Fikk kommentarer paa at Marcus hadde saa fine laarbein og en veldig fin nese!
Jeg har egentlig ingenting aa utsette paa det catalanske helsesystemet, syns det funker veldig bra. De er veldig profesjonelle og spesialiserte, men jeg syns de til naa betrakter meg mer som et medisinsk tilfelle.
Det jeg likte saa godt i Norge var "kosestundene" med jordmor. Jeg husker godt de fine samtalene vi hadde underveis i svangerskapet, om temaer som var aktuelle paa de ulike tidspunktene. Jeg foelte meg saa bekvem og avslappet med henne. Det er jo klart at dette gaar mye lettere paa sitt eget spraak, det er jo ikke til aa stikke under en stol.
Her ble jeg spurt hvordan jeg hadde det da jeg gikk til undersoekelse hos gynekologen og hans 2 "medhjelpere". Foelte jeg satt foran et panel og at det ikke var riktig forum aa legge ut om hormonelle svingninger etc. Til det behoever jeg ikke en kliniker som har det travelt med aa ta inn neste pasient, men bare et bra medmenneske, aller helst en snill,god og forstaaelsesfull jordmor:)

Ingen kommentarer: