tirsdag 14. oktober 2008

GRAVID I UTLANDET II

Uke 13 og foerste ultralyd! Foerste av en rekke paa 3! Saa spennende aa faa gjoere dette saa tidlig i graviditeten! Jeg har alltid syntes at vi i Norge tilbyr ultralyd ganske sent i graviditeten. Jeg gjorde min foerste u-lyd i uke 18 med Marcus. Det er klart at dersom alt ser bra ut er det ikke noe problem aa foreta u-lyd saa sent, men i tilfeller hvor ting ikke er som det skal er det vel lenge aa la moren gaa til 4-5 mnd uten aa vite hva som er paa gang. Vel, dette er uansett en annen debatt...

Jeg var vertfall glad for aa faa u-lyd saapass tidlig! Barnet (var bare 1 selv om jeg hadde mistanker om 2 eller flere siden magen kom saa fort denne gangen!) befant seg i livmoren, morkaken laa fint plassert og alt saa bra ut. Kjoennet var for tidlig aa si... selv om legen proevde saa godt han kunne tom med u-lyd utstyr som ble plassert i vagina for aa se bedre. Han saa at det ikke var mulig aa se hva det var for kjoenn, men om han skulle ta en "wild guess" ville han tippe gutt... Ganske unoedvendig aa si spoer du meg... Om det ikke fantes holdepunkter, hva var da vitsen med aa komme med spaadommer??? I Norge forteller de ingenting dersom de ikke er 100% sikker og det stoetter jeg fullt ut. Jeg ville jo ikke engang at han skulle komme med gjetninger... Vel, vel uke 18 skal vi tilbake til den viktigte u-lyden og da er det muligheter for aa faa vite kjoennet (om barnet er i humoer da:)).

Ingen kommentarer: